Gleznotāja un grafiķa Ata Jākobsona pirmās personālizstādes atvēršanu Bauskas muzejā 10. septembrī apmeklēja Bauskas mūzikas un mākslas skolas (BMMS) vairāku klašu audzēkņi kopā ar skolotājām Olitu Dzelzkalēju, Mārīti Šulci un Signi Pansovu. Mākslinieks ir Bauskas mākslas skolas 1999. gada absolvents, kurš vēlāk mākslas izglītības nākamajās pakāpes ieguva izcilu izglītību gan Rīgas Dizaina un mākslas vidusskolā , gan Latvijas Mākslaas akadēmijā, gan Anglijā, to nemitīgi papildinot joprojām.
Atis Jākobsons ir Eiropas, Krievijas un profesionālās mākslas citās vidēs vislielāko atzinību guvušais BMMS absolvents. Atšķirībā no mums, mākslas cienītājiem, Ati neinteresē viņa panākumi. Viņš izvēlējies mākslinieka bezgala sarežģīto ceļu visu izdzīvot izjūtās, sajūtās, saasinātā uztverē nepastarpināti, bez ikdienas inforrmācijas apgrūtinošās plūsmas, medijiem un citiem vilinājumiem. Aizvien vairāk viņš tuvojas apzinātam minimālismam gan mākslā, gan personīgajā dzīves telpā tikai caur savu pieredzi.
Personālizstāde „Klātbūtne” ir šī gada īpašais notikums Bauskas muzeja izstāžu darbībā. Atis Jākobsons rāda eksperimentus laikmetīgā portreta žanrā, sākot no tikko nojaušamiem – it kā no dūmakas vai lielas tālienes iznirstošiem – tēliem un beidzot ar reālisma stila ļoti uzrunājošiem darbiem. Viņš uzdrīkstas portretos runāt par izjūtām, kas parasti tiek noklusētas. Tie ir netverami dvēseles stāvokļi – no prieka līdz nenoteiktībai, bailēm, neizpratnei.
Skatītāju vērtējumi Bauskā bija radikāli pretēji. Var saprast skolēnus, kuriem glezniecība asociējas ar spilgtiem krāsu laukumiem vai triepieniem, bet Ata Jākobsona vairākuma portretu gamma ir monohroma ( tikai toņu niansētas pārejas no melnā uz balto).
BMMS mākslas nodaļas audzēkņi uzdeva jautājumus par portretetos atainotajiem cilvēkiem un saņēma konkrētas atbildes. Daži vēlējās noskaidrot, kā gleznotājs spēj radīt tēlus, kas ir kā iznirsrt no miglas un nav redzami konkrētībā. Mākslinieks skaidro: „Sākumā portretu uzgleznoju reālistiski. Pēc tam ar mīkstu otu sāku elļas krāsu pludināt, dzēšot kontūras. Tas ir intuitīvs process. Kad darbi bija gatavi, sapratu, ka atteikšos no tradicionālās gleznu ierāmēšanas, bet eksponēšu tikai audeklus, lai portreti kļūtu vieglāki, lai skatītāju uzmanība būtu veltīta tikai tēliem.”
Atis Jākobsons ir Latvijā prestižākā mākslas titula – Purvīša balvas – divkāršs nominants, kā arī 2015. gada Dienas Gada balvas laureāts par grafiku ciklu „Dark Matter” .
Bauskas muzejā Ata Jākobsona personālizstādi var aplūkot līdz 6. oktobrim.